wz

Teslův transformátor

Je to vzduchový transformátor, který vynalezl chorvatský fyzik Nikola Tesla. Slouží k výrobě velmi vysokého napětí o vysokém kmitočtu. Primár s malým počtem závitů tvoří s kondenzátorem C rezonanční obvod, naladěný na stejný kmitočet jako sekundární cívka. Sekundární cívku tvoří vysoký počet závitů a je umístěna v ose primární cívky. Jiskřiště pracuje jako spínač: vysokonapěťovýteslův transformátortransformátor nabíjí kondenzátor C. Po dosažení určitého napětí (el. pevnost vzduchu) přeskočí v jiskřišti jiskra a připojí kondenzátor k primární cívce. Rezonanční obvod se rozkmitá a v sekundární cívce se naindukuje vf vysoké napětí. Vybitý kondenzátor se poté od primáru odpojí a celý děj se opakuje. Pokud je indukované napětí dostatečně vysoké, dochází k sršení do okolí. Uplatňuje se zde skin efekt tzn., že proud teče pouze po povrchu těla, při vyšších výkonech ale může způsobit popáleniny! Pro sekundár jsem navinul 1000 závitů na PVC trubku o průměru 4cm, kterou jsem potom přestříkal lakem. Primární cívku tvoří 5 závitů holého drátu a je vytvarovaná na zavařovací sklenici s průměrem 12cm. Vysokonapěťový transformátor se neshání zrovna lehce, proto jsem se rozhodl pro variantu, která toto trafo nepotřebuje.

SSTC - Solid State Tesla Coil (Teslův transformátor s polovodičovým budičem)

Tato verze zapojení je napájena nízkým napětím (kolem 30V), nevyžaduje jiskřiště ani vysokonapěťové zdroje a kondenzátory.

Bližší informace o budičích a teslově transformátoru naleznete na stránkách RayeRa, odkud je toto zapojení převzato. Zpětnovazební vinutí s 2 závity jsem namotal na trubku o průměru 5cm. Detaily o vinutích jsou zde. Zjistil jsem, že na délku jisker má také vliv počet závitů zpětnovazebního vinutí: čím méně závitů, tím větší jsou jiskry. Ale pozor, při malém počtu závitů se budič silně zahřívá! Délka jiskry je při napětí 30 V asi 2cm.

Několik fotek jak to funguje (klikni pro zvětšení):

Teslův transformátor - Mini

Protože se předchozí teslák pro přenášení příliš nehodí, kvůli svým větším rozměrům, postavil jsem menší. Sekundár je namotaný na objímce pro žárovku s průměrem 25mm. Primár tvoří 8 závitů izolovaného drátu na PVC trubce s průměrem 4cm. Zpětnovazební vinutí jsem navinul na kroužek z tvrdého papíru. Detaily o vinutích zde. Pro buzení používám předchozí budič.

Viz také:


shock shock
Autor nenese žádnou zodpovědnost za škody nebo úrazy způsobené tímto zařízením !
.:: Menu ::.
.:: Kontakt ::.
ICQ193-701-197
E-mail
.:: Ikona webu ::.
Ikona webu
.:: Počítadlo ::.
TOPlist
.:: Další weby ::.
Worlikova eletrodílna Stránka o elektronice, robotice a dalším INZERTAL.CZ - inzerce,inzeráty
.::Novinky::.

12.2. 2010 - Přidána stránka o mém novém VTTC s velkou elektronkou GU-81, včetně fotek a videa výbojů.

10.6. 2009 - Dneska jsem dodělal nový regulátor výkonu pro teslák s PL509. Výboje mají délku až 11cm, skoukněte nové fotky ;-)

28.5. 2009 - První zážeh teslova transformátoru s elektronkou PL509.

 
©2010 Programmed by Ruzik HTML Valid